Trądzik młodzieńczy

Trądzik młodzieńczy to przypadłość, która jest prawdziwą zmorą nastolatków. Uciążliwe pryszcze, grudki i zaskórniki pojawiają się bowiem na twarzy, co stanowi bardzo poważny defekt urody.

Trądzik młodzieńczy – jak się objawia?

Objawami trądziku młodzieńczego są różnego rodzaju wykwity skórne: zaskórniki, grudki i krosty. Zwykle pojawiają się w okolicach policzków, szyi, na plecach oraz czole. Tworzą niezwykle nieestetyczny defekt, który ma ogromny wpływ na samoocenę i pewność siebie.

Trądzik młodzieńczy to przypadłość, która zwykle nie jest bolesna. Jednak mimo tego, potrafi doprowadzić do łez. Mało tego, niekiedy może stanowić nawet przyczynę zaburzeń depresyjnych!

Jakie są przyczyny trądziku młodzieńczego?

Występowanie trądziku młodzieńczego uwarunkowane jest przez szereg różnych czynników. Przede wszystkim, wpływ na pojawiające się zmiany mają zaburzenia w gospodarce hormonalnej. Doprowadzają one między innymi do nadmiernej produkcji łoju. Łój zatyka kanały wyjściowe i doprowadza do powstawania małych zaskórników. Te z kolei stanowią doskonałe warunki dla rozwoju stanu zapalnego.

Ponadto, trądzik młodzieńczy może być uwarunkowany przez prowadzenie niezdrowego trybu życia, a mianowicie: niewłaściwą dietę, brak aktywności fizycznej, palenie papierosów oraz spożywanie alkoholu.

Do występowania trądziku przyczyniać się może także niewłaściwa pielęgnacja skóry: niedostateczna higiena lub dobór złych kosmetyków.

Jak leczyć trądzik młodzieńczy?

Jak leczyć trądzik

Leczenie trądziku młodzieńczego to proces, który w głównej mierze zależny jest od poziomu zaawansowania oraz przyczyny występowania dolegliwości.

Obecnie medycyna oferuje co najmniej kilkanaście różnych rozwiązań. Począwszy od zabiegów medycyny estetycznej, poprzez leczenie hormonalne, a skończywszy na leczeniu farmakologicznym.

Najczęściej stosowane są preparaty do stosowania miejscowego i doustnego. W leczeniu tego typu wykorzystuje się między innymi środki przeciwzapalne, antybakteryjne, złuszczające naskórek, antybiotyki oraz retinoidy.

Leczeniem trądziku zajmuje się dermatolog. Konsultacja z nim nie jest konieczna, ale niesie za sobą mnóstwo korzyści.

Pryszcze w wieku 30 lat – czy to nadal trądzik młodzieńczy?

Pryszcze to defekt skórny, który kojarzony jest głównie z wiekiem dojrzewania. Pojawiające się u nastolatków pryszcze, to prawdziwa zmora. Niestety, często wypryski dosięgają również osoby starsze. Wszak, wpływ na nie ma znacznie więcej czynników, aniżeli sama burza hormonalna, która zachodzi w dojrzewającym organizmie.

Występowanie pryszczy, a czasem nawet trądziku w wieku 30 lat to zjawisko nieszczególnie powszechne. Wszak, organizm w tym okresie swojego życia jest wolny od zmian hormonalnych.

Wypryski pojawiać się mogą jednak z innych powodów, a mianowicie:

• Nieodpowiednia higiena – zbyt rzadkie mycie skóry oraz używanie nieodpowiednich kosmetyków może mieć wpływ nie tylko na pojawianie się pojedynczych pryszczy, ale także na wystąpienie stanu zapalnego.
  • Złe odżywianie – „jesteśmy tym co jemy”, czyli niezdrowe odżywianie może mieć ogromny wpływ na naszą skórę. Jeśli od wewnątrz stworzymy warunki do powstawania wyprysków (odżywiając się niezdrowo, ostro), to z całą pewnością pryszcze się pojawią.
  • Inne choroby/przyjmowane lekarstwa – pryszcze to bardzo często towarzysz innych chorób. Pojawiają się na skutek samej choroby, bądź jej leczenia. Szczególnie popularne przy kuracja hormonalnych.
  • Antykoncepcja u kobiet – przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych może powodować defekty skórne, gdyż w pewnym stopniu zaburza naturalną gospodarkę hormonalną.
  • Menopauza – jeśli w wieku 30 lat pojawiają sie zaburzenia o charakterze menopauzalnym, to z całą pewnością pojawią się także pryszcze. Menopauza jednak zazwyczaj pojawia się nieco później (40-50 rok życia).
  • Ciąża – wypryski to bardzo popularny skutek uboczny ciąży, który wynika również ze zmian hormonalnych zachodzących w organizmie.

Podsumowanie

Medycyna oferuje kilka rozwiązań na pryszcze: tabletki, kremy, maści, maseczki, płyny antybakteryjne. Ponadto, usuwanie pryszczy może zachodzić w salonach medycyny estetycznej (mikrodermabrazja, peeling chemiczny, mezoterapia itd).